Sobre a rádio de palavra (vários)
mais ouvida dos EUA
(via Obercom)
“(…) Em termos de conteúdos, é de destacar nos últimos anos um aumento das audiências dos programas de tipo informativo, devido ao boom de informação que se seguiu ao 11 de Setembro e ao crescente interesse que este evento proporcionou na actualidade. Também o número de ouvintes de música urbana e hispânica aumentou consideravelmente, passando as suas respectivas quotas de mercado de 8% para 10,1%, e de 6,9% para 9,6%.
Audição de Rádio por Género Musical – 4º Tri. 2000
Género Audição de Rádio (%)
Informação 16,9
Contemporânea 15,3
Êxitos Contemporâneos 11,4
Country 9
Rock 9
Êxitos Antigos 8,1
Urbana 8
Hispânica 6,9
Outras 15,4
(Fonte: Arbitron)
Audição de Rádio por Género Musical – 4º Tri. 2004
Género Audição de Rádio (%)
Informação 18,3
Contemporânea 14,3
Êxitos Contemporâneos 11,2
Urbana 10,1
Hispânica 9,6
Country 8,8
Rock 7,8
Êxitos Antigos 7
Outras 12,9
(Fonte: Arbitron)
(V.A) 16-09-2005
Com o fim da guerra, “la radio informativa dejó de se un noticiário permanente para pasar a convertirse en un médio de comunicación refelxivo sobre la actualidad, aportando elementos de valoración y estructurando su discurso de forma que conseguiera mantener el interés per se. En esta etapa nacieron los grandes magazines tanto en EE. UU. como en Europa” (Martí i Martí, Josep Maria, Modelos de programación radiofónica, Feed-Back Ediciones, 1990 , pág 22)
Os problemas dos formatos informativos
A rádio de palavra tem alguns problemas.
Por exemplo: “The problem with speech radio is that it is labour intensive and thus expensive to run, which doesn’t attract commercial operators one bit! It is also regarded by many as minority programming. To maximize its audience potential it has to provide an intelligent editorial approach whilst maintaining popularity with chat-based shows!” (Hollingsworth, Mike, How to get into Television , Radio and New Media, Continuum, Londres, 2003, pág. 32)
A força da rádio Talk/News nos Estados Unidos
The study reveals that older adults are setting their dials to the News/Talk radio format. The median age of listeners is 52, and almost a quarter (24 percent) of News/Talk listeners are ages 45-54. Adults between the ages of 55 and 64 are 47 percent more likely to listen to the format and seniors 65+ are 50 percent more likely to tune in.
Custos diversos na rádio de palavra
É uma ideia fortemente alicerçada, a de que a rádio de palavra tem custos muito mais elevados do que a rádio musical, sobretudo a rádio informativa.
Genericamente assim é.
“News and current affairs involves a large web of production, employing staff to research story ideas, to gather information on the ground in costly bureaux across the globe, and yet more staff to select, edit and present the various bulletins and programmes in complex live studio operations. Pop music, however, is often - though not always - simply a matter of a single presenter playing recorded music in a studio.”, diz David Hendy (pág. 38).
Contudo, a rádio informativa é – ela própria – um conceito muito vago. Uma coisa é a rádio baseada em notícias (nomeadamente o formato “all news”) outra a rádio que encontra formas alternativas de se expressar.
Hendy encontra nos relatórios anuais da BBC uma explicação, quando comparados os custos dos seus vários canais, nomeadamente dos dois mais vocacionados para a palavra, Radio 4 e Radio 5: “The average cost of programming on BBC Radio 5 live, while double that of Radio 1 [essencialmente musical], is still only about half that of Radio 4, despite output being even more dominated by news. What makes it cheaper than Radio 4 is the heavy use of live reportage, as opposed to the heavily ‘packaged’ treatment of news and current affairs on Radio 4 which inevitably demands more staff and resources, more production, in terms of editing and processing”. (pág. 38)
E se considerarmos, ainda no âmbito da rádio de palavra, o formato “talk” [genericamente, em português, conhecidos como “fóruns”] como informativo, ainda será possível encontrar uma forma mais barata de o executar. “An even cheaper form of speech programming is the phone-in, where again the live nature of the format means very little processing of material is required and where much of the speech is ‘produced’ virtually free of charge by listeners” (pág 38).
Neste contexto, percebe-se melhor a abundância de rádios de palavra, nomeadamente nos EUA [e menos bem a sua inexistência em Portugal]: se existem mais de duas mil rádios de palavra nos EUA, isso deve-se, em grande parte, a: “there is an economic basis for the popularity of ‘talk’ formats, which can be even cheaper than music formats. Music programming, in fact, has some hidden costs that mean it is not a universaly cheap genre” (pág. 38).
A mais ouvida dos EUA
(via Obercom)
“(…) Em termos de conteúdos, é de destacar nos últimos anos um aumento das audiências dos programas de tipo informativo, devido ao boom de informação que se seguiu ao 11 de Setembro e ao crescente interesse que este evento proporcionou na actualidade. Também o número de ouvintes de música urbana e hispânica aumentou consideravelmente, passando as suas respectivas quotas de mercado de 8% para 10,1%, e de 6,9% para 9,6%.
Audição de Rádio por Género Musical – 4º Tri. 2000
Género Audição de Rádio (%)
Informação 16,9
Contemporânea 15,3
Êxitos Contemporâneos 11,4
Country 9
Rock 9
Êxitos Antigos 8,1
Urbana 8
Hispânica 6,9
Outras 15,4
(Fonte: Arbitron)
Audição de Rádio por Género Musical – 4º Tri. 2004
Género Audição de Rádio (%)
Informação 18,3
Contemporânea 14,3
Êxitos Contemporâneos 11,2
Urbana 10,1
Hispânica 9,6
Country 8,8
Rock 7,8
Êxitos Antigos 7
Outras 12,9
(Fonte: Arbitron)
(V.A) 16-09-2005
A rádio cristã
Pray tell, the rise of Christian radio
Though tiny, format is among the fastest-growing
By Lorraine Sanders
When people talk about the hot radio formats today, contemporary Christian radio isn’t usually part of the conversation.
Maybe it ought to be. Though emerging from a small listener share, contemporary Christian is one of the fastest growing formats in radio.
From 2002 to 2004 the contemporary Christian listener share for adults ages 25-54 grew 57 percent, from a .7 percent share to 1.1 percent, according to Arbitron data.
“It’s just a format that hasn’t gotten a lot of attention in the past, but it really is an exploding format. It is becoming a significant player across the radio spectrum,” says Augie Ruckdeschel, research analyst for Interep, the radio and internet rep firm.
Interep’s most recent analysis of format trends reports that contemporary Christian radio reaches 7 million listeners each week. The number of stations programming the format has also grown over the last decade, up from 367 in 1993 to more than 580.
“It’s popping up in more and more cities, and it’s growing in audience appeal,” says Tom Durney, vice president and marketing manager for the Entercom radio cluster in Greeneville, S.C.
One might think contemporary Christian would appeal to a largely rural audience nestled in the Bible belt of the South and in the West. Actually, it’s quite urban. Contemporary Christian stations rank among the top stations for more adults 25-54 markets than you would expect, like Dallas and Atlanta, as well as in those you wouldn’t, like Seattle and Portland, Ore.
Durney’s company switched one of its stations to the contemporary Christian format about a year and a half ago. He attributes the growth to an ongoing nationwide polarization of values.
“I really do expect this whole Christian fundamentalist movement to continue to grow, and I see it as a counterbalance or reaction to the cultural pollution that television and movies are doing to our culture,” he explains.
The majority–65 percent–of contemporary Christian listeners are females over 18, and 61 percent of the format’s audience is aged 25 to 44. These listeners are mostly white, at 82 percent. Another 10 percent are Hispanic.
Christian Contemporary listeners have moderate incomes, with 57 percent living in households with incomes over $50,000 a year. The median income is $61,693.
But they spend what they make. They are 36 percent more likely than the average consumer to have eaten out at three or more family restaurants in the past month, 32 percent more likely to have taken three or more domestic trips in the past year, and 21 percent more likely to own a foreign SUV.
Contemporary Christian radio listeners are also family people. They are 22 percent more likely than the average consumer to be married, 79 percent more likely to live in a household of six or more people, and 51 percent more likely to have children.
And Contemporary Christian radio listeners tend to be highly loyal to the format.
“I would have expected more of a crossover among other formats,” says Ruckdeschel. “But it does seem to have a more loyal exclusive audience. They turn to Contemporary Christian radio and not other radio stations as much as expected.”
Further, they are not big consumers of other media. According to Interep’s analysis, 43 percent of this audience does not subscribe to cable, and 60 percent does not subscribe to satellite television. Thirty-one percent report that they are light users of television, while 34 percent of those surveyed say they had not used the internet within the past week.
Durney estimates that around 40 percent of Entercom’s contemporary Christian radio audience listens almost exclusively to the format, while 60 percent tune into to other radio stations, including country and adult contemporary.
“It’s not like their whole lives are Christian focused. It’s just part of their lives and part of their media choices,” he says.
Contemporary Christian radio advertisers tend to fall into two groups, Durney says. They are either affinity advertisers targeting listeners leading active Christian lifestyles or mainstream advertisers targeting the format’s largely female, middle-class audience. Christian bookstores, events, concerts and churches fall into the first category, while fast-food chains, department stores and home improvement retailers dominate the second.
And surprising as it may seem, some advertisers are cautious when to comes to advertising on these stations.
“What’s interesting is that there are some advertisers that consider the format controversial and will not advertise on it, ” says Durney.
“They’re obviously afraid that if they advertise on a Christian radio station they might offend some non-Christians, which is impossible because non-Christians are not listening to it.”
Feb. 18, 2005 © 2005 Media Lif
A palavra como trunfo (comercial)
“Uma tendência no rádio é a segmentação. Emissoras popularescas que martelam axé, pagode e programas policiais sensacionalistas nos ouvintes têm como contrapeso aquelas que se voltam exclusivamente para a música clássica, o jazz ou o rock. Nos últimos quinze anos, surgiu ainda o filão do jornalismo em tempo integral. A pioneira foi a paulista CBN. “Nosso aliado é o congestionamento. O executivo fica preso no trânsito e liga para ouvir notícias e saber quais as vias em melhores condições naquele momento”, diz o apresentador Heródoto Barbeiro. Mas a mais surpreendente contribuição das rádios talvez seja a formação de uma nova geração de humoristas. Dos integrantes do Pânico à trupe do Na Geral, programa transmitido pela rádio Bandeirantes e possível atração futura da TV da mesma empresa, muitos têm conquistado espaço inclusive na televisão.
No ar há dez anos pela Jovem Pan, o besteirol do Pânico é o campeão de audiência na capital paulista do meio-dia às 2 da tarde, o “horário nobre” do rádio. Transmitido por outras 42 emissoras, ele também lidera no ibope em cidades como o Rio de Janeiro. Em sua versão na TV, o programa alcança a média de 6 pontos, um belo desempenho para a RedeTV!. Ainda na linha do escracho, também fazem sucesso os comediantes Paulo Bonfá, Marco Bianchi e Felipe Xavier. Em meados dos anos 90, eles ficaram famosos na 89 FM, de São Paulo, com as piadas dos Sobrinhos do Ataíde. Em 2003 o trio se separou. Os dois primeiros continuam na 89, além de comandar o programa Rockgol na MTV. Xavier criou os personagens Incrível Rosca e Doutor Pimpolho, que são um hit na Mix. O primeiro é um machão sarado que esconde um segredo no armário. Pimpolho é um chefe autoritário, desbocado e mesquinho. Seria inspirado num conhecido empresário de rádio, mas Xavier desconversa quando se toca nesse assunto. “Ele é o chefe de todo mundo”, diz. No Nordeste, o maior fenômeno humorístico é de longe o radialista potiguar conhecido pelo codinome “Mução”. O locutor – cujo nome verdadeiro é Rodrigo Vieira – ganhou fama com um programa em que passa trotes telefônicos que sempre descambam para a baixaria. Os “mandantes” são os próprios parentes e amigos da vítima, que fornecem a Mução informações para brincadeiras enlouquecedoras. Transmitido por 110 emissoras, o programa é abjeto, mas conquistou até gente famosa. “O presidente Lula tem o CD com meus melhores trotes”, afirma Mução. É o rádio no poder.”
Transcrito da Revista Veja de 2 de março de 2005, edição 1894.
As origens da rádio informativa
Com o fim da guerra, “la radio informativa dejó de se un noticiário permanente para pasar a convertirse en un médio de comunicación refelxivo sobre la actualidad, aportando elementos de valoración y estructurando su discurso de forma que conseguiera mantener el interés per se. En esta etapa nacieron los grandes magazines tanto en EE. UU. como en Europa” (Martí i Martí, Josep Maria, Modelos de programación radiofónica, Feed-Back Ediciones, 1990 , pág 22)
Os problemas dos formatos informativos
A rádio de palavra tem alguns problemas.
Por exemplo: “The problem with speech radio is that it is labour intensive and thus expensive to run, which doesn’t attract commercial operators one bit! It is also regarded by many as minority programming. To maximize its audience potential it has to provide an intelligent editorial approach whilst maintaining popularity with chat-based shows!” (Hollingsworth, Mike, How to get into Television , Radio and New Media, Continuum, Londres, 2003, pág. 32)
A rádio “tertúlia”
Muito implantada em Espanha, esta rádio distingue-se por ter estas características (em construção):
- tem custos muito mais baixos do que outras opções programáticas que exigem maior tempo de produção
- tem alguns riscos, nomeadamente na separação de factos e opinião. Na opinião de Martinéz e Herrera, isto acontece “cuando el conductor olvida su papel de moderador de la charla y participa con sus opiniones en el transcurso de la emisión”.
- um género muito adaptado às características da rádio (mais do que, pelo estatismo, à televisão ou, ainda menos, à imprensa);
Merayo distingue (Merayo, 2000: 210-213) várias características:
- Periodicidade habitualmente diária e manutenção muito tempo em grelha;
- ligação à actualidade mais próxima;
- participantes habituais;
-emprego de uma “linguagem coloquial culta”;
- duração curta (20/30 minutos);
- variedade e alternância de temas
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