Blogia
Transistor kills the radio star?

8.1 A rádio de palavra

A rádio de palavra nunca (?) poderá ser tão interactiva quanto a musical?

A partir do momento em que será cada vez mais raro - pressupõe-se - assistirmos a uma escuta absolutamente passiva, como a que se verifica ainda hoje pela transmissão convencional, substituida por graus/níveis diferentes (e graduais) de intervenção por parte do utilizador (compelido a tal pelo novo sistema radiofónico - participe, vote, escolha, comente, etc), até que ponto nomeadamente quando se fala em rádio de palavra será possivel o multitasking? ou seja, até que ponto o consumo audio não será de tal maneira absorvente (primário) que não nos permitirá fazer outras coisas em simultâneo, com tudo o que isso possa significar para o consumo do meio (melhor consumo, mais dedicado, mas menor consumo, em termos quantitativos - uma coisa compensará a outra?)

O futuro da rádio não-musical

«It is not musical diversity but intellectual potential that is the primary reason we must keep faith with radio in this multi-media age» (Crisell a: 2006: 18)

Os cidadãos jornalistas

(a rádio - entendida cada vez mais como plataforma multimedia - tambem poderá/deverá solicitar aos seus utilizadores que lhes enviem fotos e videos para serem alojados online; talvez se torne mais normal, contudo, que os consumidores-produtores escolham sites associados a imagem para esse envio. Poderá a rádio utilizar os seus consumidores/cidadãos para relatos 'radiofónicos'? Com que riscos? Com que adesão? Uma coisa é filmar/gravar (sem aparecer) outra protagonizar)

«É aquilo que pode ser definido por jornalismo do cidadão, em que pessoas sem formação jornalística, por se encontrarem no local do acontecimento como, por exemplo, um acidente, registam imagens ou vídeos que são depois enviados aos meios de comunicação e, a partir daí, transmitidos»
 

«Um iPod pode ter toda a música, mas tem zero de personalidade»

an iPod may have all the music ever made, but it has ZERO personality

A rádio: resta o carro e a informação

«In terms of uses, this research clearly shows the MP3 technology to be the preferred listening format and traditional radio to be only useful in specific situations (primarily in the car) and only preferred as a source of news and information» (ALbarran, 2007: 99).

As novas funções do radiojornalismo na era digital

ideias retiradas de um texto de Eduardo Meditsch (ainda inedito):

-No contexto digital, o discurso sonoro do rádio estabelece já não apenas uma interface com a realidade bruta. Constitui também uma das interfaces com que se relaciona com um hipertexto maior, que redefine a realidade humana e ao mesmo tempo em que a expressa. A informação da web e dos demais meios, e uma grande quantidade de saberes locais, podem ser acessados através de sua sinalização no discurso polifônico do rádio, embora este acesso seja condicionado pelo fechamento do discurso em fluxo contínuo, pelo corte epistemológico do gênero, pela especificidade retórica do meio e pela intenção do emissor, para além do interesse do receptor. Cada vez mais, a informação radiofônica tende a se tornar uma forma de navegação dirigida num hipertexto maior. (...) Desta forma, o novo rádio digital, com todas as suas limitações, preserva ainda o papel social do velho rádio no sentido de servir de ferramenta para o enfrentamento das variadas formas de desinformação, que persistem e se ampliam no coração mesmo da nova “sociedade da informação" (...) Quanto a um radiojornalismo pós-mídia, certamente ele é possível. Talvez não tenha este nome e é pouco provável que surja do rádio digital como concebido ainda hoje. A informação sonora do futuro será mais provavelmente um produto da criatividade coletiva que emerge da web.»

«Eu vejo isto como o futuro da rádio»

«(...) George hosts a weekly one-hour talk program on an Internet-only radio network called Voice America. Since it’s a pretty safe bet that you’ve never heard of Voice America and thus never heard George’s show, you’ll want to know that Radio by George deliberately ventures away from sports topics. On Jan. 28, for instance, the Buckeye icon’s topic of conversation was the national touring production of The Vagina Monologues. (...) While Voice America doesn’t compile ratings breakdowns for individual shows, the company says it has more than 5 million unique listeners. And one industry expert says to spare your scoffs about online radio. “I see it as the future of radio,” said Michael Harrison, editor of the talk radio trade magazine Talkers. “It’s not a sideshow; it’s the next show. We’re seeing it emerge right now. I would say it’s growing at a rate that’s faster than can be predicted or measured.”»

fonte: «LOOK WHO’S TALKING», The Other paper, by ERIK JOHNS / february 21, 2008

 

A rádio de palavra vale 18% nos EUA (mais Spanish e religious)

NEW YORK -- February 19, 2008: The four News/Talk/Information formats -- News, Talk, News/Talk, and Sports -- led the way again in fall 2007, with a 17.9 combined AQH share, according to Arbitron's newest Format Trends Report. That was up from 17.4 in summer '07, which was flat with the spring.

In second place again were the combined AC formats (AC, Hot AC, Modern AC, Rhythmic AC, and Soft AC), with a 15.2 share, a nice bump from 13.9 in the summer and 14 in the spring. The bulk of that listening went to mainstream AC, with an AQH share of 9.0.

Eleven Spanish talk and music formats combined for a 10.9 share, flat with summer and down a tick from spring's 11.0, and in fourth were the Top 40 and Rhythmic formats, combining for a 10.8 in the fall.

The formats in the report, ranked by AQH share:

News/Talk/Information 17.9
AC 15.2
Spanish 10.9
Top 40/Rhythmic 10.8
Urban 9.9
Country 9.0
Rock 7.5
Oldies 5.8
Alternative 3.6
NAC/Smooth Jazz 2.5
Religious 2.5
Adult Hits 2.4
Classical 1.0
Adult Standards 0.9
Remaining formats 0.1

The report is based on 12+ listening, Monday-Sunday, 6 a.m.-midnight. The trends don't include Portable People Meter data from Philadelphia and Houston

O futuro da rádio pública

«É muito importante que os meios de comunicação de massas sejam para aqui chamados, no momento em que a moda das novas tecnologias está no auge, fazendo crer que o lugar mais próprio para a televisão é o museu. Os perigos de uma desestabilização da televisão são tanto mais graves porque a sua legitimidade sempre foi contestada e a reflexão a seu respeito bastante limitada.(...)Afirmar uma ambição forte para a televisão pública no espaço da Europa. » (Wolton, 2000: 117)

«(...) ao contrário do discurso dominante segundo o qual a televisão generalista foi ultrapassada pelas novas tecnologias, é necessário afirmar que os meios de comunicação generalistas, centrados na oferta, têm o futuro pela frente. Quanto mais existirem meios de comunicação segmentados, temáticos, individualizados, mais visível será a diferença e o papel essencial desempenhado pelos meios de comunicação de massas, logo mais susceptíveis serão de ser valorizados» (Wolton, 2000: 120) 

«É imperativo recordar incessantemente a importância de uma oferta de qualidade por parte dos meios de comunicação generalistas.  O progresso não se situa em exclusivo do lado da lógica da procura em operação nas novas tecnologias. A lógica da oferta é um verdadeiro desafio, não de natureza técnica, mas cultural, por consistir - e reencontramos aqui o desígnio do conceito de grandei público - em oferecer ao maior número uma gama de produtos de comunicação o mais lata possível» (wolton, 178) 

« Sobretudo, o telefone e a rádio aproximam os indivíduos a partir do sinal que marca a nossa entrada no mundo: a voz humana. A força do telefone e da rádio provém da capacidade para transcender a dimensão técnica, sublinhando a importância do som e da voz em qualquer troca comunicacional. E se a música é desde há muito tempo a única comunicação realmente universal, ligando continentes apesar da diversidade de línguas, é porque através do casamento de palavras e de ritmos os homens partilham algo que lhes é comum. O telefone e a rádio, os dois meios de comunicação "mais velhos", mostram que o essencial do seu papel é a ajuda modesta, embora indispensável, que dão aos homens na tentativa de melhor se compreenderem. "Compreender-se", em vez de "ver-se". (wolton, 200: 187/188)

«Uma oportunidade fabulosa para a rádio de palavra»

«Let me be painfully clear: If radio doesn't wake up and smell the coffee the future will bring lower-rated music stations and a disappearance of those stations which are driven by new music and music fans. We will be left with an audience that is older, less affluent, more multi-lingual, and perhaps less engaged in the medium of radio and the advertisers who support it.

Indeed, we're seeing this play out in Alternative and Active Rock and in the erosion of time spent listening among younger audiences already.

What a fabulous opportunity for non-music radio. What a fabulous opportunity for new non-music experiments (which may or may not be "Talk"). What a fabulous opportunity for radio to plant its flag in the future, given that so much of that future can be seen coming now.»

A rádio em directo é insubstituível?

«Through the Internet (particularly podcasting) or digital platforms (like satellite) listeners can now experience content outside the original time schedule and geography. But the nature of communications as experienced through radio is also about the joys of live interaction, conversation and companionship. Podcasting can create a near live experience but it’s not yet live. The live experience, which remains a key reason why people listen for news and companionship, continues to drive new radio offerings in both analogue and digital » (Shaw, 2005: 8)

Diminui o numero de ouvintes de notícias na rádio (EUA)

«The number of people who say they “listened to radio news yesterday” fell from 47% in 1994 to 36% this year. That’s one of the statistics about media consumption in a report from the Pew Research Center for the People and the Press.  “The percentage getting news from any source is significantly lower than it was in the mid-1990s, before Internet news became popular,” the report continued. “Roughly eight-in-ten (81%) say they got news yesterday either from TV, newspapers, radio or by going online. That represents a slight decline from 2004 (85%), but a more substantial drop since 1994 (90%).” Looking at the radio statistics by age: in the 18-29 demo, 26 percent said they listened to radio news yesterday, while 43% of those 30-49 said so. The percentage was 39% for those 50-64 and only 27% for those 65+. The average time spent “yesterday” with news on radio has been relatively stable, at 16 minutes in 2006 compared to 17 minutes 12 years ago»

fonte: «Radio News Consumption Down; Other Listening Trends Noted in Report», Radioworldnewsbytes, 3/8/06

O estudo: http://people-press.org/reports/display.php3?PageID=1065

 

Aquilo que um iPod nunca poderá fazer - a voz na rádio!

«How about bringing back the disc jockey? Technically, I realize, the DJ never went away. There are still voices on the radio that introduce what you’re about to hear and, if you’re lucky, that tell you what you were listening to a few minutes ago. Sometimes the person speaking is actually there in the studio as you listen to him in your car. But aside from a few creative outlets scattered around the country-Indie 103.1 in Los Angeles, KPIG in Freedom, California-you aren’t going to hear a knowledgeable jock who picks (or at least plays a role in picking) his own music. Someone who knows how to mix old records and new ones, classics and obscurities, songs that obviously fall into a station’s genre and left-field choices that fit in unexpectedly. Someone who has a personality that’s made for the intimacy of radio, a knack for introducing people to records they’ll probably like, and a sense of how to experiment without turning people off. Someone, in short, who treats music the way a good talk show host treats the news of the day.

That’s something you’ll never get from an iPod on shuffle. You can get it from radio, but most music stations don’t bother to provide it anymore. Radio is a medium with unique strengths -why not use them instead of burying them?»

fonte: «Do what an iPod can’t do», RBR, By Jesse Walker (from March’s RBR/TVBR Solutions Magazine), Abril 06, http://www.rbr.com/epaper/pages/april06/06-76_media1.html

 

Para ouvir o trânsito, ouvintes desligam tudo

«A recent study conducted by Edison Media Research found that almost three-quarters of radio traffic listeners pay more attention to commercials read live by the announcer of a traffic or news report than they do to pre-recorded commercials. The Edison Metro Traffic Study also concluded that 78% of those commuters requiring traffic information for suburban roadways gained this traffic information from their regular local traffic stations.

Additionally, the study found that traffic reports demonstrated an ability to pull people away from CD players, MP3 players and Satellite Radio. One in four respondents indicated that they listened to something other than radio in their cars, but then switched back to AM/FM radio specifically to hear traffic reports. Those with exceptionally long commutes (greater than 60 minutes each way) reported an even greater propensity to switch to AM/FM radio for traffic reports, as nearly half of those listeners indicated they listen to CDs or MP3s, but switch to hear traffic.

More than 90% of radio traffic listeners pay close attention to traffic reports. "Clearly, traffic reports are extremely ’sticky’ content for radio listeners," noted Tom Webster, Vice President of Edison Media Research. "Listeners know where to find localized traffic reports, especially in suburban areas, and rely on them to help them navigate their increasingly longer commutes."

The Edison Metro Traffic Study was conducted by random telephone sampling February 9 - 22, 2006 of Adults 25 - 54 evenly distributed throughout the nonmetro counties in 10 of the top 20 DMAs. Respondents were required to have at least a part-time job, work primarily outside of the home, and spend at least 30 minutes commuting one-way to their workplace via a personal vehicle. This study was conducted on behalf of Westwood One by Edison Media Research.»

fonte: Edison Media Research, «Traffic Reports Capture Listeners’ Attention Despite Distractions and Other», SOMERVILLE, N.J., March 30 /PRNewswire/ .

O sentido circular (histórico) da rádio (do futuro)

«La simple radio-tocadiscos estará al alcance de todo el mundo como hasta ahora, pero parece claro que los formatos que tendrán más posibilidades de triunfar serán aquellos que ofrecerán algo mas, bajo diferentes fórmulas, pero todas ellas imaginativas y que transformen los roles tradicionales, tanto el hasta ahora reproductor del radiofonisto, como el pasivo del oyente. Todo lo antedicho nos viene a demostrar que de alguna manera la historia de la radio tiene un cierto sentido circular, es decir, siempre acaba volviendo a los orígenes: por mucho que cambien el entorno técnico y productivo, el talento, la creatividad y el trabajo de los profesionales continúa siendo la materia prima con la que se elabora un intangible denominado programación» (Marti in Esteban, 2000: 244) 

Informação local domina rádio dos EUA

«57% do tempo das rádios noticiosas nos Estados Unidos é dedicado a histórias de enfoque local, e 16% a assuntos regionais, o que deixa perceber a vocação da rádio enquanto veículo de um jornalismo de proximidade. Os conteúdos locais são dominados em grande parte pelas informações de meteorologia e trânsito» (obercom)

As novas apostas da BBC

  • The six new public purposes for the BBC are sustaining citizenship and civil society; promoting education and learning; stimulating creativity and cultural excellence, including film; reflecting the UK’s nations, regions and communities; bringing the world to the UK and the UK to the world and acting as a "trusted guide" in building a digital Britain.
  • The BBC should offer services that are entertaining and popular, while not being derivative or merely chasing ratings, or making programmes solely to tried and tested formulae.
  • All BBC content should be at least one of the following things - high quality, challenging, original, innovative and engaging.
  • The BBC should invest in new films and support for Britain’s film culture by helping audiences to understand and have access to a wide range of British and international films.
  • Mainstream programmes should portray and celebrate the diversity of cultures and communities across the UK. »
  • (fonte: «At a glance: BBC White Paper», Tuesday, 14 March 2006, 18:46 GMT) 

    Explicações para o sucesso de H Stern

    «"I’ve competed against Stern in New York," Jay Thomas says. "l think Stern is a phenomenon. He definitely knows what today’s listeners want to hear. He gets personal-straight to your sex life. If I was on the radio today, I couldn’t beat him. You can’t battle that."  (McCoy, 1999: 76)

    O directo condenado no futuro?

    «La sacralización del directo como argumento absoluto embrutece las programaciones, pero la nueva radio puede verse obligada a abandonar este régimen perecedero para revalorizar su producción y atender como es debido, de manera más personalizada, a una audiencia cada vez más selectiva».

    Gotzon Toral Madariaga in Martinéz-Costa, 2001, 211  

    A rádio do futuro não vive sem a voz

    «Lo que diferencia a la radio de los soportes de audio es la capacidad de comunicar. Hoy se habla mucho de tecnología y se habla poco del factor humano. La radio va a sobrevivir a Internet si cuida e invierte en sus recursos humanos. Las empresas tienen que invertir en creatividad, en personas que tengan ideas, que tengan ilusión, que tengan capacidad de moverse y de mover a grupos de oyentes. Por lo tanto, cualquier evolución tecnológica es un complemento, un carril importante de velocidad pero que no supone por sí sola la creatividad y no reemplaza a las personas que hacen la radio y la radio en Internet. La radio se quiere constituir como taller y fábrica de contenidos de audio que el mundo digital demanda, es decir, la radio se está convirtiendo en una empresa proveedora de contenidos. ¿y quién mejor que la radio para explorar el audio en Internet? Hay que tener en cuenta que tras la explosión inicial de Internet, sólo sobrevivirán quienes tengan los contenidos. Y la radio va a ser una de los grandes generadores de contenidos para Internet».

    Javier Pons, in Martinéz-Costa, 2001: 117